от Оливър Стийл, Ръководител "Учебен център"

01 юли 2019 - 12:00

За първи път чух тази дума преди пет години и не знаех какво означава. Сега вече знам, че MOOC е акроним, съставен от първите букви на думата - Massive Open Online and Course (в буквален превод: Масов Отворен Онлайн Курс).

Първите MOOC-ове се появиха преди около 10 години в САЩ. Идеята беше, че образователни ресурси и обучение могат (и трябва) да бъдат споделяни с възможно най-голям брой хора чрез интернет. Курсовете са "масови" тъй като броят на участниците е неограничен и са "отворени", защото всеки може да се запише за тях. И повечето от тях за безплатни. 

От 2012 г. (годината на MOOC-овете според вестник New York Times), броят им се е увеличил и вече има хиляди курсове на уебсайтовете на различни университети и специализирани платформи. Една от тези платформи, FutureLearn, предлага курсове разработени от над 150 британски и международни организации, включително и от Британски съвет.  

Британски съвет предлага различни онлайн курсове на платформата FutureLearn. 
Тези курсове за предназначени за преподаватели, ученици, родители, работещи професионалисти и за всички други, които се интересуват от английски език и британската култура. Стотици хиляди хора по целия свят са се записали на тези курсове. Но не и аз. 

През юни тази година за първи път се записах за безплатния онлайн курс English in Early Childhood. Това е тема, която ме вълнува – като преподавател и баща – и е тема, за която бих искал да науча повече. А и бях любопитен да разбера за MOOC-овете от първа ръка. 

Както повечето от курсовете, този който избрах аз е доста кратък – продължава 6 седмици и включва два часа обучение на седмица. Въпреки, че през първата седмица има Facebook чат на живо, по-голямата чат от обучението включва четене и гледане/слушане на записани видео клипове (асинхронно учене, при което учещият не взаимодейства в реално време с преподавателя и другите курсисти), затова беше лесно да намеря време за курса, извън работното си време. 

Отне ми по-малко от една минута да се запиша. Трябваше само да се регистрирам с имейл и да създам парола, след което, FutureLearn ми изпрати информация за курса и наръчник за обучение, който има превъзходен предговор от проф. Mike Sharples от The Open University. Обяснявайки как учим, той казва:

"Ние учим чрез свързване. На биологично ниво, връзките са между неврони, които стават по-силни, когато имаме ново преживяване. На умствено ниво, връзките се формират между различни понятия, когато свързваме различни идеи […]. И на социално ниво, връзките са под формата на разговори, когато срещаме хора и споделяме идеи с тях.”  

Той също така добавя, че “Ние водим разговори със себе си, когато гледаме видео или четем текст, след което ги свързваме с предишните си знания и опит, намирайки нова информация, решавайки проблеми и срещайки различни предизвикателни гледни точки.” Точно това се случва при мен по време на този онлайн курс.  

Гледах запис на чат на живо и един от участниците в курса попита дали малките деца трябва да бъдат насърчавани да прекарват време в гледане на видеоклипове на мобилни устройства. Отговорът на инструктора беше, че е важно родителите да споделят времето пред екрана  с децата си; което ме накара да се замисля над това колко често родителите дават на малките си деца мобилен телефон само, за да има мир и спокойствие (залъгалките на 21-ви век). 

В следващото упражнение ни зададоха въпроса "Как мислите, че децата учат?" и повече от 200 души, включително и аз, публикуваха отговори на уеб страницата. Четейки техните коментари (на които можете да се отговори или да бъдат "харесани"), беше наистина интересно да видя споделянето на толкова много различни гледни точки от хора по цял свят. 

Вижте повече за това как са разработени курсовете за деца в Британски съвет. 

Някои разговаряха за начина, по който децата учат основно чрез сетивата си (зрение, слух, допир, вкус и обоняние). Други говореха за това как децата наблюдават и слушат, след което копират видяното и чутото; колко е важно повторението и как децата обичат да учат чрез игра и как учат най-добре, когато се чувстват в безопасност. 

Всичко това ме накара да се замисля над това, в което вярвам. Накара ме да се замисля за това как дъщеря ми се научи да говори два езика и над това, което наблюдавам в курсовете за групи Early Years в Британски съвет. И цялото това размишляване  – за споделеното от другите участници в курса и за своя собствен опит – всъщност беше ученето, за което говореше Mike Sharples. 

Аз и моят MOOC се справяме страхотно.

Превод от английски език: Лина Георгиева, Координатор "Маркетинг и комуникации"

Oliver Steel

Оливър Стийл

Ръководител "Учебен център"

Оливър – или Нол, както предпочита да го наричат, е роден и отраснал в северозападна Англия. Завършва История и Френски език, след което се обучава за преподавател по английски. Знаел, че учителската му квалификация CELTA ще му даде възможност да работи и живее в чужбина, но не е предполагал, че ще го отведе в Мароко, Египет, Виетнам, Шри Ланка, Йордания и Оман, а сега и България. Има диплома DELTA, магистратура по бизнес администрация, обича изобразително изкуство, птиците и просторни небеса.

Вижте още