от Оливър Стийл, Ръководител "Учебен център"

04 юли 2019 - 11:50

Мъж и жена пред компютър

Тези от вас, които са прочели първата ми статия вече знаят, че се записах за безплатния MOOC − Massive Open Online and Course (в буквален превод: Масов Отворен Онлайн Курс) на Британски съвет, на тема "English in Early Childhood". Тъй като стигнахме до средата на този 6-седмичен курс, исках да споделя някои от нещата, които научих за игрите и похвалите. 

Учене чрез игра

Фокусът през втората седмица на курса бе над смисъла на играта. Това, което научихме е, че за малките деца играта е съществена част от учебния процес. Възрастните имаме склонността да забравяме колко е важна играта. Вижте значението на глагола "играя" (написано от възрастен): 

"Да бъдеш част от активност за удоволствие и отдих, а не със сериозна или практическа цел."

Това определение представя една много "пораснала" представа за света. Според него, играта не е особено ценна и полезна. Това ме накара да се замисля над рекламния лозунг на добре позната марка за шоколади, които "ти помагат да работиш, почиваш и играеш!". Това е и поредицата от приоритети на възрастните: на първо място – работа, след това почивка и най-накрая, ако имаш време и енергия, забавление 

Възрастните "играем" чак след като приключим със сериозната работа. Но при малките деца нещата са съвсем различни. Те се нуждаят от време за игра и ние трябва да разберем, че за тях тя има важен и практически смисъл. За тях тя е начин да изследват и да експериментират. Така те откриват света. Така се учат.

Вижте повече за нашите курсове по английски и как използване игрите в обучението на деца. 

Онлайн курсът "English in Early Childhood" ни предствя три различни начина за провеждане на игри:

  • планирана и водена от възрастен;
  • създадена от възрастен и проведена с неговите насоки;
  • детето само определя и провежда играта си.

И трите вида игри са ценни и е важно да се дава разнообразен избор на малките деца. Играта, ръководена от възрастен е по-подходяща, когато те извършват някое упражнение за първи път или когато има някакъв рисков елемент. Играта, ръководена от тях самите, от друга страна, им дава избор и контрол над това, което правят и начина, по който го правят. А това им помага да станат по-самостоятелни.

За похвалите и мотивацията

Фокусът през третата седмица на този курс беше върху похвалите и мотивацията. Научихме, че е важно да поощряваме малките деца, когато се справят добре, когато се стараят или когато помагат на своите връстници, защото нашето одобрение им показва какво ценим и какво считаме за важно. 

Всички знаем, че човек учи повече и по-бързо, когато се чувства мотивиран. Похвалите ни мотивират. Знаете ли обаче, че прекалените хвалби могат да имат обратен ефект?

Мотивацията има различни форми, но вътрешната е най-силна. Децата, които получават удовлетворение от нещата, които правят, показват именно тази вътрешна мотивация. Според образователния консултант James Nottingham, децата се раждат с вътрешна мотивация, защото са естествено любопитни. Те са родени със способността да учат. 

Има и друга форма на мотивация, която може да ни направи по-малко любопитни и не толкова добри в обучението. Външната мотивация идва под формата на похвали, спечелени точки и златни звездички. Опасността е, че ако насърчаваме децата прекалено много или ги възнаграждаваме твърде често, те спират да правят нещата за удоволствие и започват да ги правят само заради наградата. Това спира естествените им инстинкти да учат.  

С нетърпение очаквам да науча повече през четвъртата седмица на моя MOOC.

Все още не е късно и вие да се включите в онлайн курса "English in Early Childhood". Той е подходящ, както са учители, така и за родители, и продължава до 21 юли 2019. 

Превод от английски език: Лина Георгиева, Координатор "Маркетинг и комуникации"

Вижте още