от Гради Градев, Ръководител "Маркетинг"

28 юли 2017 - 10:28

Днес разполагаме с невероятни средства за разказване на истории, но важното е да разказваме историите, които хората искат да знаят, казва Mary Hockaday, Controller BBC World Service English. Тя и колегите й от някои от водещите световни медийни организации споделиха своите съвети със 100 млади журналисти от целия свят, които се събраха на конференцията Future News Worldwide в Единбург.

Ето някои от техните съвети и препоръчани онлайн инструменти и ресурси.

Професионални ценности

Модерните технологии може все повече да оказват влияние върху журналистиката, но фундаменталните професионални ценности си остават непроменени. Mary Hockaday откроява подхода на BBC при отразяването на новини със следните три принципа:

  • Точност (Accuracy)
  • Безпристрастност (Impartiality)
  • Разнообразие от мнения (Range of voices).

Особено интересна е дефиницията й на "безпристрастност": журналистът трябва да "използва своята преценка, но не своето мнение" (use your judgement but not your opinion). Защото журналистиката е сериозно занимание! Можеш да предизвикваш промяна, можеш да разказваш истории, които ще променят света.

Намиране на най-добрата история

Допълнителните усилия се отплащат. 10-те минути след като всички други журналисти са си тръгнали е времето, в което можете да откриете най-добрата си история, споделя Christina Lamb, Chief Foreign Correspondent, The Sunday Times.

Използване на новите технологии

Умението да използвате разширените функции на онлайн търсачките и услугите на Google за достъп и обработка на данни, може да ви въоръжи с доста добри инструменти в помощ на качествената журналистика. Историята обаче трябва да е на първо място, а технологията на второ – не допускайте технологията да попречи на добрата история, казва Matt Cooke, бивш журналист в BBC, който днес работи за Google като Google News Lab lead for the UK, Ireland and the Nordics. Ето някои от ресурсите, които той препоръчва:

  • Power searching with Google – безплатни онлайн курсове на Google със съвети и трикове, които да ви направят бърз и ефективен "откривач на данни"
  • Google Trends – открийте какво търсят онлайн хората по целия свят (или във вашата държава)
  • Google Public Data Explorer – средство за лесно разчитане, визуализиране и представяне на големи масиви от данни
  • Google My Maps – възможност за създаване и споделяне на адаптирани карти, които да допълнят представянето на вашата история
  • Telling stories with Google Maps, Earth and Street View – допълнителни ресурси за използване на картите на Google, услугите Earth и Street View за разказване на истории
  • Story Spheres – Средство за обогатяване на 360-градусови изображения, което позволява да се вгради аудио в определена сцена, за да може лесно да се създаде интерактивно преживяване
  • Google News Lab updates –  мейлинг лист за журналисти, които използват Google Earth и Maps за намиране и отразяване на новини
  • The Digital News Initiative – партньорска инициатива между Google и водещи издатели в Европа, която има за цел да подкрепя висококачествената журналистика чрез технологии и иновации.

Разбиране как работят социалните медии

Може да харесвате едни и същи страници и да сте приятели с едни и същи хора, но всички ще виждате различно съдържание във вашия "социален новинарски поток" (newsfeed) във Фейсбук, защото всички си взаимодействане с него по различен начин. Това се дължи на алгоритмите, които се използват от социалните медии, за да подбират индивидуален поток от съдържание, според предпочитанията на съответния потребител. Ето някои от най-добрите практики, споделени от хората, които работят във Фейсбук:

  • Няма магическо число (колко пъти на ден да публикувате съдържание)
  • Публикувайте микс от различни видове съдържание (текст, линкове, снимки)
  • Опитвайте се да започнете разговор с публиката
  • Преценете доколко съдържанието ви е "споделяемо"
  • Отбелязвайте (таг-вайте) хора, места и неща
  • Използвайте хаш-тагове и ключови думи, за да направите съдържанието лесно за откриване
  • Мислете за 3-секундното прослушване (имате по-малко от 3 секунди да привлечете нечие внимание)
  • Обърнете внимание на снимките и заглавията
  • Създавайте видео клипове, които са подходящи за публикуване с опция автоматично пускане (autoplay) и без звук.

Искате да научите повече за всичко това? Фейсбук са създали доста ресурси, които са специално разработени за журналисти:

Проверка за достоверност

Какво се случва с новините? Nic Newman, Research Associate from Reuters Institute, споделя два често срещани мита:

  • Интернет е изцяло виновен за фалшивите новини
  • Всеки научава новините основно от социалните медии…

Според последното проучване Digital News Report, само една четвърт от запитаните (24%) смятат, че социалните медии успяват да разграничат фактите от измислиците, докато за новинарските медии този процент е 40%. Проверката на фактите е ключов фактор за спечелване на доверието на аудиторията. Освен списъка по-горе с инструменти за намиране и обработка на данни, съществува и нарастващ брой ресурси в помощ на проверката на факти, разработени от различни организации.

  • Verification Handbook на European Journalism Centre – обстоен наръчник за проверка дигитално съдържание при отразяване на извънредни ситуации, създаден от водещи журналисти от BBC, Storyful, ABC, Digital First Media и други експерти по верификация
  • Amnesty International YouTube DataViewer – инструмент за извличане на скрити данни от видео клипове, качени в YouTube
  • Google reverse image search tool – можете да използвате снимка вместо дума за търсене, за да откриете подобни изображения от цялата мрежа.

Иновации

Живеем в невероятни времена за иновативно разказване на истории. Ако сте решени да разкажете добра история, можете да бъдете иновативни като използвате който и да е формат, казва Mary Hockaday, Controller BBC World Service English. Вземете например радиото. Дейта журналистиката се асоциира с визуалния свят (инфографики) и вероятно си мислите, че това не би било толкова "секси" по радиото… Помислете отново! И чуйте… аудио графиките. Просетете страницата на BBC World at One и чуйте аудио графика на бомбардировките в Сирия.

Българските представители на Future News Worldwide 2017 – Калоян Константинов и Симона Миленкова

Искате да научите повече за проекта Future News Worldwide? Потопете се в атмосферата на конференцията, разгледайте акцентите от събитието в социалните медии – туитове, цитати, видео и др.

За автора

Гради Градев

Гради Градев

Ръководител "Маркетинг"

Гради е учил Математика и завършва магистратура по Макроикономика, но комуникациите са неговата страст. Той е Chartered Marketer и има професионална диплома от Chartered Institute of Marketing. 5 години е бил водещ и репортер в БНТ, след което работи като PR, a през 2010г. се присъединява към Британски съвет. Грижи се за нашето онлайн присъствие и е съосновател на Софийския фестивал на науката. Въпреки че е роден в Бургас, не е голям фен на плажа, но харесва умни джаджи и филми с вампири.