Бързият напредък в областта на изкуствения интелект през последните няколко месеца вероятно ще трансформира индустрията за преподаване на английски език (English Language Teaching) и ще революционизира начина, по който езиците се преподават и изучават като цяло. В тази публикация в блога Джордж Уилсън, академичен мениджър, отговарящ нашия отдел за обучение на учители в Британски съвет във Франция, отразява някои от промените, които може да видим през следващите дни, месеци и години.
През ноември 2022 г. частна компания, наречена Open AI, пусна своето приложение ChatGPT (GPT означава Generative Pre-Trained Transformers). Това събитие не излезе на първите страници на националните вестници и не се появи на редеовните ни седмични срещи, но може би трябваше да бъде на дневен ред, тъй като този софтуер има капацитета да преобрази професионалния ни живот, независимо от индустрията, в която работим.
Просто погледнете разговорът по-долу. Отне ми повече време да напиша моята подкана, отколкото на AI да генерира своя отговор.
- Аз: Моля, напиши описание от двадесет думи за това какво прави чат GPT в стила на публикация в блог на Британски съвет.
- ChatGPT: ChatGPT използва AI за генериране на човешки отговори на текстови заявки, предоставяйки бързи и информативни отговори. От чатове до любопитни факти и творческо съдържание, това променя начина, по който взаимодействаме с технологиите. Пригответе се за невероятно AI изживяване!
Никога досега софтуер не е успявала да изпълнява задачи толкова бързо и убедително, колкото ChatGPT и това е само първоначален преглед, като истинският продукт ще бъде пуснат през следващите месеци. За да си представим пълното му въздействие върху професионалния ни живот, просто трябва да си зададем въпроси като каква част от времето си прекарваме в писане на имейли? Колко време отделят мениджърите за разработване на бизнес стратегии? Колко креативност се влага в проектирането на рекламни кампании? ChatGPT може до известна степен вече да прави всички тези неща и то само за няколко милисекунди. Следователно изглежда като подходящ момент да помислим как различните индустрии ще се адаптират към тази нова реалност и е важно да си представим последиците от AI за нашия сектор и преподаването на английски език.
Планиране на урока
Преподавателите са висококвалифицирани професионалисти и индустриалните квалификации са внимателно разработени, за да ги обучат в идентифицирането на нуждите на обучаемите и структурирането на интересни уроци, предназначени за техните нужди. Успехът на такъв подход се основава на ефективно планиране и това е умение, което преподавателите развиват с години. ChatGPT обаче може да планира уроци за миг. Просто погледнете плана на урока по-долу, който беше генериран в отговор на подканата: „Планирайте урок за група от 15-годишни във Франция. Урокът ще продължи един час и целта е да се напише и преработи статия в таблоиден вестник с клюка за знаменитост. Курсистите се интересуват особено от американската рап музика.“
Със сигурност можем да спорим за по-фините детайли на този план на урока. Как точно „насърчавате учениците да използват специфичния тон и език, свързани с таблоидната журналистика“? Не трябва ли това да е по-структурирана и подробна част от урока? Анализът на модел на текст няма ли да бъде полезен? Въпреки това, трябва да признаем, че това е напълно разумен план на урока.
И така, какво означава това за преподавателите? Е, планирането на урок не е същото като преподаването на такъв и така със сигурност ще има място за професионалистите по преподаване за много години напред. Въпреки това ChatGPT има потенциала да подкрепи начинаещите преподаватели в планирането на уроците и да ускори процеса за други, въпреки че бих казал, че, както посочва самият той, неговите предложения трябва да се приемат само като отправна точка, като преподавателите ще оценяват и редактират такива планове и, разбира се, ще добавят собствени характеристики към тях.
Изучаването на език
Последствията за нашата индустрия обаче отиват много по-далеч от планирането на уроци. Chat GPT също е в състояние да взаимодейства в реално време с обучаемите и да коригира техните езикови грешки, както в примера по-долу:
- Аз: I'm the student. You're the teacher. I am learning English. Please correct my language as we discuss. Please start the conversation
- ChatGPT: Sure! I'd be happy to help you practice your English. Let's start with a simple question. What would you like to talk about today?
- Аз: My village. I come in Little Downham on the UK. It is small and pretty.
- ChatGPT: That's great! Here are a few corrections to your sentence: "I come from Little Downham in the UK. It is a small and pretty village"
Следователно софтуерът има потенциала да се превърне в безценен инструмент за учащите, които се надяват да подобрят своите писмени или общи езикови умения, давайки им спътник, с когото могат да разговарят по всяко време и на когото могат да задават въпроси относно граматиката или лексиката. Определено изглежда разумно преподавателите да започнат да използват този потенциал, задавайки домашна работа, например, използвайки новия "личен преподавател" на обучаемия.
Голямата картина
Разбира се, ChatGPT поставя и по-екзистенциални въпроси относно преподаването и изучаването на езици. Софтуерът може без усилие да превежда текст от един език на друг и може да пише оригинални текстове на език по ваш избор. С такъв мощен AI все още има ли смисъл да се учат езици? Дали бъдещите поколения някога ще страдат от трудностите да се разберат или комуникацията между езиците просто ще стане безпроблемна?
Само времето ще покаже, но моето предчувствие е, че винаги ще има търсене на автентична комуникация въпреки интелектуално усилие, което тя предполага, тъй като само като предизвикваме себе си, ние израстваме като личности. AI може и да овладее гайките и болтовете на комуникацията, но е малко вероятно да улови нашите емоции и нашите характери, които в крайна сметка са уникални за всеки от нас. Въпреки това индустрията на ELT несъмнено ще трябва да се адаптира към един нов свят, където AI играе важна роля в езиковото посредничество, преподаването и ученето. Би било разумно за нас да започнем да обмисляме активно ролята, която искаме AI да играе в бъдеще, така че да имаме добре подготвени отговори на въпросите, които AI повдига, и така в крайна сметка, да се използва за подкрепа на нашата индустрия, вместо да се депрофесионализира или да я замени.