Една подходяща сцена от филм може да бъде интересен източник на материали за използване в класната стая – като диалог за ролева игра, нагледно пояснение за конкретна употреба на лексика, граматика или произношение. Филмите могат да са чудесен начин за учениците да чуят автентичен разговор и да направят уроците по английски език много по-забавни и запомнящи се.
Представете филма
Преди да представите определена сцена е добре да разкажете накратко за цялостния сюжет. Можете да попитате учениците да познаят кой е филмът или самите вие да разкажете за него. Ако това не е достатъчно, гледайте началото заедно. След като сте направили въведение, преминете към речта на героите.
Изберете филмов диалог
Когато търсите подходяща сцена е добре да започнете с любимите си филмови заглавия. Опитайте се да откриете интересни моменти. Ето няколко насоки:
Търсете сцени, които илюстрират определен вид езикова функция или няколко такива.
Например, помислете как можете да използвате легендарната начална сцена в "Кръстникът" (The Godfather), за да илюстрирате лексиката за водене на преговори, както и силата на думите в увлекателния разказ на героя Бонасера.
Ако искате да покажете пример за започване на разговор с непознат, можете да пуснете известната сцена на автобусната спирка във филма Forrest Gump, където главният герой се опитва да заговори седящата до него жена.
Търсете сцени с изключително запомнящ се диалог
Най-хубавото нещо за тези сцени е, че имат много добър ефект върху самочувствието и дикцията на учениците, когато трябва да влязат в ролята на някой от героите. Чудесен пример за това е сцената от School of Rock, където учителят изнася силна демотивираща реч в класната стая.
'Give up. Just quit. Because in this life, you can't win. Yeah, you can try, but in the end you're just gonna lose big time, because the world is run by The Man. (...) Oh, you don't know The Man? Oh, well, he's everywhere.'
Неговият монолог има силен ритъм и великолепна градация, и може да бъде използван като пример за употребата на свързващи и запълващи думи, като “such as”, “but”, “so” и други.
Подгответе задачи
Една от първите задачи, след като сте гледали сцена в клас, е да дискутирате нейнито значение и емоции. Кажете на учениците да изберат няколко любими фрази от диалога и да ги научат наизуст. С останалите изречения могат да импровизират. Групирайте ги по двойки и нека всяка двойка упражнява сцената.
Друга подходяща задача е да предложите на учениците да озвучат сцената като говорят вместо героите докато филмът върви без звук. При озвучаването са важни две неща: подготовка и повторение. По време на тази задача можете да упражните произношението на някои думи и да работите върху малките, но също толкова важни детайли като ритъм, бързина, интонация и свързване на думите в изречението.
Внимавайте с избора на филм
Някои от най-подходящите филми са тези, които съдържат разговори и ситуации от ежедневието. Романтичните комедии често са добър избор. Доста популярни заглавия обаче съдържат силно изразен диалект или жаргон, архаични думи или пък изцяло измислени фрази. Филмите от поредицата на Хари Потър, например, макар и интересни, могат да бъдат объркващи.
Не забравяйте да попитате учениците за техните любими заглавия – със сигурност ще откриете изненадващи попадения сред тях.