от Любов Костова, Директор

15 септември 2017 - 09:56

Pavel Velichkov

По повод първия учебен ден, директорът на Британски съвет България Любов Костова разказва за преподавателите ни по английски, много от които са мъже, въпреки тенденцията за феминизиране на професията.

Павел е на 27 години, завършил е НГДЕК, след това Английска филология в СУ. Познавам го откакто започна работа при нас в Изпитен отдел. След три години като асистент за изпита IELTS, той придоби преподавателската квалификация CELTA в Езиков и изпитен център АВО и започна да преподава в Британски съвет. Води курсове най-вече на деца и ученици, а в свободното си време се кара лонгборд/сноуборд и свири в банда. Павел е един от 15-те мъже преподаватели в Учебния ни център, които са 50% от учителите ни тази година. Още по-удивителна за мен е статистиката за началните ни курсове (6-11 год.), където "момчетата" поемат 57% от групите.

Според данни на Eurostat, през 2014 г. в страните от Европейския съюз едва 15.3% от учителите в основно образование и 36% в средно образование са мъже. В същото проучване се сочи, че в България мъжете учители са още по-малко – едва 5.6% в основен курс и 20.7% в средните училища. Подобна е картината и според статистиката на Световната банка. Графиката показва как от 1996 г. до 2014 г., общият дял на жените в българското училище се е увеличил от 89% до 93%.

Няма нищо преднамерено в разпределението на часовете. Не гоним "джендър" квоти – преподавателите се наемат според квалификациите си и работят според професионалните си умения. Нито е въпрос на възраст – Павел е сред най-младите, но при най-малките ни ученици влизат и далеч по-зрелите Лени, Дейвид, Оуен, Стюарт. Всички преминават непрекъснати професионални обучения, в това число и по политиката ни за Закрила на детето, подложени са на непрекъснат мониторинг за качество и методика на преподаването, умения за овладяване на класната стая, ефективна комуникация с родителите...

И резултатът е видим – в гордостта, с която всеки казва, "моят учител е най-добър". В ентусиазма, с който участват в час. В болката на дъщеря ми, която в 7 клас прие почти като наказание разделята за година с часовете по английски.

Попитах Павката защо избра да влезе в класната стая. "Реших да стана преподавател, защото така мога да бъда полезен и да помагам на други хора, като в същото време имам свободата да бъда себе си в класната стая. Клишето, че преподаването е една от професиите, които носят най-голямо удовлетворение е клише, защото е вярно." И още: "Научих, че никога не можеш да си готов за онова, което децата ще ти подадат в час (фигуративно и буквално), а именно това прави всеки следващ урок още по-интересен. Освен това, самите деца са най-добрите учители – собственият ти свят става много по-просторен от общуването с тях."

В групите на най-малките ни ученици всяка година влизат и помощник-учители, които подбираме сред студентите от специалност "Английска филология" на СУ. Сред тях има и момчета, противно на общата тенденция в тази толкова важна за всеки човек професия. Зная, че ние не само ги подготвяме, но и вдъхновяваме да станат страхотни учители. От тази година Павел вече не е най-младият. Алекс вече взе сертификата си CELTA и от днес ще се изправи пред своите първи ученици.

На добър час на всички ученици и техните учители!

Любов Костова

Любов Костова

Директор

С майка рускиня и баща българин, Любов е израснала в Нигерия, има магистратура по Индийска филология и е превела над 60 театрални пиеси. Преди Британски съвет е работила 9 години в НАТФИЗ. С богат опит в публичните комуникации, Любов е движещата сила зад международния успех на конкурса FameLab и съосновател на Софийския фестивал на науката. Има 3 деца, обича морето, купоните и готвенето. Притежава над 200 магнита за хладилник и страстно вярва, че човешките усилия имат смисъл.

Научете повече