от Стела Янакиева

28 септември 2017 - 11:50

©

Photo © Sarah C, licensed under CC BY-NC 2.0 and adapted from the original.

Различните ученици се нуждаят от различни методи на обучение, според езиковия консултант Rubert Lezemore. Ето защо преподавателите не винаги трябва да предпочитат „комуникативния“ пред „академичния“ подход, твърди той. 

Изучавайки японската азбука в началото на своята кариера в Япония, Rubert Lezemore се вдъхновява от местния език и осъзнава колко важно може да бъде визуалното възприятие и при изучаване и на английски език. В статията How 'seeing' a language can help learners retain it , той представя своя собствен подход за визуализирането на граматиката и лексиката в английския език с цел по-лесното му изучаване.  

За традиционните методи

Най-разпространената система за обучение в днешно време е „комуникативният метод“. Доказано е, че за повечето ученици е по-лесно да учат чужд език, когато не мислят за него като за академичен предмет. По тази причина, това е и най-практичният метод да се учи английски език в съвременния глобален свят. 

Имайки предвид това е странно да караме учениците си да учат граматика и лексика, изключвайки останалите аспекти на езика. Все пак се оказва, че за някои хора комуникативният подход не е достатъчен. За тях по-ефективен може да се окаже диаграмният подход, в рамките на по-традиционната методология. За такива ученици, които най-вероятно са имали опит с консервативни образователни системи, развиването на така наречените „меки умения“ или комуникацията на разговорно ниво може да изглежда безсмислена. Те предпочитат фактите. Други пък се фокусират върху езиковите изпити и затова предпочитат по-ефикасен метод за усвояването на различните елементи на езика. В повечето случаи, обаче, те учат визуално, „също като мен“ – посочва авторът Rubert Lezemore. „Аз виждам подредбата и структурата на нещата. Дори когато в части от граматиката има повече изключения отколкото правила, аз предпочитам да ги науча чрез диаграми, таблици и схеми. В резултат съм развил това, което по-горе нарекох „диаграмен подход“, тоест използването на визуални стимули като метод за обясняване на граматика и лексика.“ 

За диаграмния подход

Този подход е създаден по-скоро като допълнение, а не като заместител на вече въведените методи за обучение в класната стая. Той е предназначен най-вече за ученици с ниско до средно ниво на владеене на езика, които може би имат затруднения с някои от основните принципи, въпреки че всеки има полза от преговор от време на време!    

За да бъде възможно най-ефективен този метод, използваните диаграми трябва да са визуално изчистени, за да представят информацията на ученика по лесен и запомнящ се начин. Също така е добре да се изработят няколко по-кратки схеми, които да се използват в различни моменти по време на курса на обучение, вместо да се прави една голяма с твърде много информация. 

Използването на цветове, но с мярка, ще допринесе за по-голяма яснота. Целта е да се създаде лесна за разбиране и запомняне диаграма, дори това да е за сметка на някои детайли, особено на онези, които учениците така или иначе ще разберат сами щом усвоят основните принципи. Важно е обаче да сте точни, така че е задължително да направите диаграма, която пасва на граматиката, а не обратното. 

Rubert Lezemore съветва учителите да обмислят стратегии, които превръщат обясненията на устните и писмените задачи в диаграми и изображения. Те могат да се използват в класната стая като основа за различни упражнения и да станат част от арсенала от различни преподавателски техники.

Ако искате да научите повече за любимите си езици, заповядайте в София Ринг Мол на 30 септември (събота), където ще се състои Европейският ден на езиците 2017

Преди това не пропускайте Европейската нощ на учените на 29 септември (петък), която ще обхване цели 14 места в София, като официалното откриване ще започне в Античен комплекс „Сердика“ от 18:00 ч.

За автора

Stella Yanakieva

Стела Янакиева

Родом от Бургас, Стела се впуска в голямото си шотландско приключение в Глазгоу преди няколко години, където завършва бакалавърска степен по "Журналистика и творческо писане", заедно с Италианска филология, като след това добавя магистратура по специалността "Кино и телевизия". За нея образованието има смисъл, най-вече когато знаеш какви са мечтите ти. Има две големи страсти – писането и киното, като в последно време много обича и да пътува. Ще я познаете по усмивката!