от Клеър Хюс

20 декември 2017 - 12:25

Споделете това

Когато човек се учи да говори на английски, от голямо значение е да изгради увереност. Ако не се чувствате комфортно, когато говорите, ще ви бъде трудно да практикувате езика редовно. В тази статия учителят в Британски съвет Клеър Хюс предлага няколко съвета за изграждането на самочувствие във възможно най-ранен етап от обучението, за да могат децата ви да започнат да говорят без притеснение. 

Установете причините

Увереността при говорене на английски не винаги е свързана с езиковите възможности или познания, а може да зависи от индивидуалните качества или от опита в практикуването на езика. Ако смятате, че детето ви има нужда от повишаване на самочувствието при говоренето на английски, започнете с разговор за това как се чувства. Ето няколко примерни въпроса за начало:  

  • Харесва ли ти да говориш на английски? Защо? Защо не?
  • Как се чувстваш, когато говориш на английски?
  • Какво намираш трудно при говоренето на английски? 

Няма да откриете универсално решение, с което да накарате всички деца да говорят английски, затова е важно да разберете цялостното възприятие на вашето дете. Ако искате да градите увереност, прилагайки правилните решения и методи, трябва да сте наясно с отделните елементи, върху които ще трябва да поработите. По-долу ще откриете кои са най-честите причини за липсата на достатъчно самочувствие при общуване между децата, както и някои упражнения, които може да пробвате с тях.

Как да помогнете на по-тихите деца да открият талантите си

Срамежливостта е доста често срещана при децата. Много родители се притесняват, когато детето им е срамежливо, защото смятат, че това може да забави обучението му. Вярно е, че свенливите деца може да участват по-рядко в дискусиите в час, но пък когато вземат думата, те показват, че са слушали другите и могат да водят разговор успешно.

По-тихите деца често са добри в екипната работа, тъй като се стараят да запазят щастието и хармонията в групата. Родителите могат да помогнат на срамежливите деца като им дадат възможност да открият силните си качества и как да ги използват, за да са им полезни при говорене. Тази статия, например, посочва няколко интересни гледни точки, които могат да са ви от полза. 

Ако детето ви се чувства неудобно, когато говори с връстниците си, може да опита да общува на английски онлайн, докато играе видео игри. Много от моите ученици го правят, общувайки на английски език както с приятели от своята страна, така и с деца от целия свят. Едно проучване дори показва, че за срамежливите хора по-лесно създават и развиват приятелства онлайн. Разбира се, важно е вие и вашето дете да сте запознати с мерките за безопасност при използване на интернет.

Всеки може да научи нов език

Много хора вярват, че или трябва да си роден да учиш езици, или цял живот ще се мъчиш с тях. Това твърдение често се споделя и от учениците ми, които имат навика да се сравняват един с друг. Те виждат как някои от връстниците им говорят английски уверено и без видими затруднения, затова решават, че тъй като на самите тях им е трудно да говорят, по-добре да се откажат, за да избегнат мъченията. Това вярване е познато като “фиксирана мисловна нагласа” и е далеч от истината. Подобно на много други умения, всеки може да научи език, без да има нужда от специален вроден талант. Помогнете на децата си да развият разбирането, че с достатъчно практика, всеки може да се стане добър в говоренето.

Ако се нуждаят от допълнително убеждаване, може да им покажете уебсайта на полиглота Бени Луис. В училище Бени вярвал, че е ужасен в изучаването на езиците, а сега може да говори цели седем езика! 

"Правя толкова много грешки, когато говоря!"

Когато учениците ми кажат, че правят много грешки при говорене, моята първа реакция винаги е позитивна. Аз посочвам, че грешките означават, че човек се опитва да говори на нов език и то не само фразите, които вече знае, а това, което всъщност иска да каже. Децата, на които преподавам, не винаги са съгласни и са склонни да мислят, че изобщо не бива да грешат.

Голяма част от езиковото съдържание, което достига до децата, идва или от учебници, или от телевизионни предавания и филми. Този английски, обаче, не е напълно автентичен, тъй като е изцяло по сценарий. Всеки актьор знае точно кога е неговия ред да говори и изрича реплики, предварително написани, за да отговарят перфектно на това, което искат да кажат. Когато децата виждат героите да говорят с такава яснота, те поставят нереалистични очаквания върху себе си и очакват да направят същото, въпреки че начинът на говорене в тези предавания и филми се различава от ежедневното използване на езика. Родителите могат да премахнат или намалят този натиск като насърчават децата си да разберат, че разговорите в реалния живот са пълни с грешки, поправки и повторения. Ако е възможно, може да им пуснете гафовете при заснемането на някое от любимите ви предавания, за да покажете на малчуганите, че дори актьорите правят грешки, когато говорят. Най-доброто решение при допускане на грешка е да се посмеем, а след това да продължим да опитваме!

Няма такова нещо като идеална фраза

Може би най-ясната причина затова на децата да им липсва самочувствие в общуването е, че когато дойде техният ред да се включат в разговор, съзнанието им се изпразва и те просто не знаят какво да кажат. Те са убедени, че трябва да кажат нещо много забавно или интелигентно, и когато не могат да достигнат до перфектната фраза, вместо това избират да замълчат. 

Има доста книги, създадени специално, за да помогнат на младите хора да разберат как да общуват с другите, като например Beyond Texting от Debra Fine. Ако детето ви обича четенето, опитайте се да намерите книга по темата, написана на майчиния им език, и след като я прочете я обсъдете.

Друга идея, която може да приложите с децата, е всяка седмица да определяте тема за разговор след вечеря. Ще трябва да изберете коя да е темата предварително, например в понеделник ще решите, че в сряда ще говорите за животните, които се намират в Перу. Предупредете ги да направят проучване и да измислят няколко въпроса. Така те ще бъдат подготвени за разговора в сряда и ще се чувстват по-сигурни, когато комуникират. С времето този подход би трябвало да им помогне да развият нужното самочувствие, за да участват в разговори.

Всичко е въпрос на позитивна нагласа 

Преди всичко, най-добрият начин да изградите увереност във вашето дете е като му покажете колко добре се справя. Опитайте се да не карате децата да използват английски в ситуации, в които не се чувстват сигурни. Вместо това, им дайте време да започнат да използват езика естествено. Когато те се отпуснат да говорят на английски ги похвалете за конкретни неща – отбележете как са говорили учтиво и правилно, и не само са използвали множество от думи, но и могат да поддържат разговор. Колкото по-конкретна е похвалата, толкова по-голям смисъл има от нея и толкова повече детето ви ще повиши увереността си да говори!