от Стела Янакиева

14 ноември 2017 - 15:14

Letter - Cambridge exams in prison

Историята на трима ученолюбиви затворници, научили английски език дълго след училищните им дни, напомня на думите на поета Вапцаров "във затвора попаднал на хора и станал човек."

Не просто на хора, а на една учителка, която жертва от своето време не само, за да им преподава, но и да им покаже, че втори шанс винаги съществува. Тя разказва, че видяла обявата за преподаване на английски език в Централен софийски затвор на сайта за доброволчество TimeHeroes и решила да се запише. Явили се с още една жена и започнали да преподават два пъти в седмицата по два часа. Виждайки напредъка на момчетата, тя се замислила какво още може да направи за тях.

"Миналата година в един момент се замислих дали има някакъв начин усилията на тези хора да бъдат възнаградени. Така се сетих за Британски съвет и предлаганите изпити за удостоверяване ниво на владеене на езика. Обсъдих го с тях – те бяха доста изненадани и бих казала притеснени, дори не вярваха, че ще е възможно, но се мотивираха. Отне време, но good things take time." 

И ето, че нещата се случват! Това лято Британски съвет за първи път проведе изпит за сертификат на Кеймбридж на територията на Централния софийски затвор. Тримата затворници, на възраст между 26 и 30 години, чиито имена не споменаваме заради защитата на личната информация, се явиха на изпита B2 First и няколко седмици по-късно получиха своите сертификати. А в благодарственото писмото, което изпратиха до нашия екип, написаха, че сертификатите на Кеймбридж ще им помогнат да получат повече възможности да се реализират след като излязат от затвора. 

Как невъзможното стана възможно?

Планирането и осъществяването на тази изпитна сесия отне повече от година, споделя Димитър Карадимитров, Координатор в изпитния отдел на Британски съвет и администратор на изпитите на Кеймбридж. Всичко започва с един мейл със запитване, което в впоследствие довежда до първата от много срещи между Британски съвет и учителката на тримата затворници.

Dimitar Karadimitrov
Димитър Карадимитров

Първият проблем, с който се сблъскахме беше определянето на изпитната дата – споделя Митко, тъй като датите на Кеймбридж са фиксирани и се падат в събота, но съботата в затвора е предназначена за свиждания. Следващото предизвикателство – намирането на подходящо място за провеждането на изпита. След известно търсене, решили това да бъде помещението за свиждане, но от страната на посетителите. “Наложи се да направим пълна инспекция на помещението преди да го одобрим, за да можем след това безпроблемно да изкараме затворниците на изпитната дата да проведат изпита. Важно е да се каже, че спазихме всички изисквания, като в затвора доста ни съдействаха.” 

Изпитът B2 First по принцип се състои от четири части. Тези по четене и употреба на езика, писане и слушане се провеждат в един и същи ден, а устният изпит може да бъде в друг ден. Общата продължителност на целият тест е почти четири часа. "Ние проведохме всички компоненти от изпита в един ден", казва Митко. "За момчетата устната част бе най-лесната, докато слушането представляваше сравнително трудно и объркващо преживяване, но и тримата преминаха успешно, а и бяха добре подготвени. Двама от тях всъщност са готови за ниво C1 Advanced!"

Не всеки ден можем да превърнем невъзможното във възможно, но когато това стане, то със сигурност е плод на много труд и усилия. "Не съм си позволявала за тези малко повече от две години да отида неподготвена или да подценявам хората, на които преподавам", споделя учителката. По нейните думи, преподаването на възрастни винаги е сериозно предизвикателство, още повече на място като затвор, където ресурсите са изключително ограничени и има забрана за внасяне на почти всякакви материали. Поради липсата на интерактивни способи за преподаване, затворниците са се подготвяли с много активна комуникация през цялото време, което обяснява лесното възприемане на компонента говорене и затрудненията при слушането. "При подготовката за изпита съм ползвала компакт диска, предоставен ми от Британски съвет, както и други дискове за упражнение на задачите по слушане", казва учителката, като обяснява, че през повечето време се е налагало на място да преснима, печата и разнася всички материали и упражнения на хартия.

Преподавателката на доброволни начала, която стои зад езиковата подготовка на тримата лишени от свобода, вярва че изучаването на английски език е имало положително въздействие над тях.

"В затвора обучение, каквото и да било, е почти липсващо, така че всяка възможност за занимание, което да разчупи рутината и същевременно да е полезно, е много ценно. Мисля, че и отношението е много важно – да се общува с тези хора по нормален начин оказва цялостно благотворно въздействие."

Цицерон е казал, че ако имаш само една градина и библиотека, имаш всичко. За тези трима затворници, явили се на изпита за сертификат на Кеймбридж, а и за останалите, една градина и библиотека е това, с което разполагат за остатъка от присъдите им. 

Когато сме на свобода, все се оплакваме, че времето не стига, докато тези, лишени от свобода, страдат от излишък от свободно време. Дали ще изберат спорт или образование, светът ще продължава да съществува, и ние всички ще отваряме очи сутрин с мисълта, "какво мога да направя днес?". Една учителка доброволно е избрала да образова, без предразсъдъци. Тримата затворници ще бъдат предложени за награда и това тяхно постижение ще бъде отразено в досиетата им. А ние, за финал, ще цитираме нашия колега Митко:

“Щом има желаещи да се образоват и да се квалифицират, ние сме винаги насреща.”

 

За автора

Стела Янакиева

Родом от Бургас, Стела се впуска в голямото си шотландско приключение в Глазгоу преди няколко години, където завършва бакалавърска степен по "Журналистика и творческо писане", заедно с Италианска филология, като след това добавя магистратура по специалността "Кино и телевизия". За нея образованието има смисъл, най-вече когато знаеш какви са мечтите ти. Има две големи страсти – писането и киното, като в последно време много обича и да пътува. Ще я познаете по усмивката!