от Роузи О‘Брайън

21 май 2017 - 12:00

Young learners in a British Council class
©

British Council

Любопитно ли ви е да разберете до колко детето ви твори в час по английски и защо носи в къщи толкова много от своите произведения? Учителят в Британски съвет Роузи О‘Брайън пише за ползите от приложните изкуства по време на учебния процес.

Физическите ползи от творенето в час

Преди детето ви да започне да пише, то трябва да развие мускулите, с които да може да държи молив и да го притиска към хартията достатъчно силно, за да остави следа. Тези мускули се развиват чрез оцветяване, рисуване, залепване, притискане – всичко, което приложните изкуства включват! Освен това децата не ги възприемат като тежка задача, защото истински се забавляват! Дори и след като детето ви е започнало да пише, тези мускули продължават да се развиват през цялото детство и е полезно да се използват често. 

Способността да използваме двете половини на тялото си едновременно за различни неща, за да изпълним някаква задача, се нарича билатерална координация. Преди да развият тази техника, малките деца са склонни да движат двете половини на тялото си едновременно. Те трябва да се научат да движат ръцете си независимо една от друга още преди да се заемат с прости задачи като обличане, закопчаване на копчета и използване на нож и вилица. Приложните изкуства развиват тази способност чрез занимания като държане на хартията неподвижна с едната ръка и рязане с другата, оцветяване или лепене.  

Координацията око-ръка, която е полезна за четене, писане и спорт, се укрепва от занимания като рисуване с пръсти, моделиране и нанизване на мъниста.

Как приложните изкуства могат да помогнат при изучаването на английски език

Приложните изкуства позволяват на децата да използват езика в естествена обстановка и по този начин да свикват с думите. Например, занимание, при което децата рисуват, строят или оцветяват свой собствен зоопарк и избират животните, обяснявайки избора си, ги кара да осмислят използваните думи много повече, отколкото когато разглеждат флашкарти. Колкото по-забавно и интересно е ученето, толкова по-запомнящ се е материала.

Децата не просто учат език, докато творят. Те трябва да попитат за цвета и броя на материалите, които им трябват,  за ножица и лепило, както и при нужда да помолят за помощ. За самите деца е важно да знаят различните думи за флумастери, пастели и моливи.

Докато децата работят по своя творчески проект, учителят има възможност да общува с тях индивидуално и да им задава по-конкретни въпроси. Така връзката между учител и ученик става по-здрава, а това прави и ученето много по-приятно.

Приложните изкуства дават шанс на по-тихите ученици да упражнят уменията си за говорене, като използват запаса си от английски думи в по-спокойна обстановка. Учителят често използва това време, за да провери дали някое от децата не изпитва затруднения с новите думи и при нужда да помогне.

С какво приложните изкуства помагат в класната стая  

Приложните изкуства изискват търпение – едно 5-годишно дете, което има страхотна идея за реализиране трябва да е много търпеливо, ако иска да използва лепилото, цветния молив или острилката, които съученикът му използва в момента. По същия начин то трябва да се научи и да изчаква боята или лепилото да изсъхнат преди да продължи нататък или пък да покаже творението на родителите си – нужна е дисциплина, а това е важно умение в живота. 

Това помага на децата да се научат да работят добре в екип, да се редуват, да споделят и да си помагат. Въпреки че ми се е налагало да разрешавам доста спорове за това кой е на ред да използва лепилото, забелязвам колко често децата успяват да се сработят добре заедно. Обикновено те усещат взаимно силните си страни – ако разберат, че на някого му се отдава да рисува хора по-добре от тях, те биха се разбрали да разменят задачите си.

От друга страна, приложните изкуства развиват самостоятелното мислене на децата, като им позволяват да интерпретират  идеи по свой собствен начин и сами да решават възникнали проблеми.

Приложните изкуства могат и да са трудни. Хартиените животни биват срязани на две, пръстите залепват, нещата не пасват, както сме си представяли. По време на тези  моменти уменията на децата за справяне с трудни ситуации се развиват. Те свикват с промените и се научават да адаптират плановете си. Това се случва, когато децата работят, както самостоятелно, така и в група. Могат да измислят как заедно да използват силните си страни, за да построят нещо или самостоятелно да смесят боите, докато не получат цвета, който им трябва. 

Приложните изкуства развиват креативността

За разлика от изучаването на език, когато става дума за творене няма правилен или грешен начин. Това учи децата на много важен житейски урок – не във всичко има само един възможен отговор.

Приложните изкуства развиват креативното мислене като учат децата, че нестандартната гледна точка е нещо положително в класната стая. Това често е способност, която се игнорира, но както показва проучване на Международната фондация за детско изкуство (International Child Art Foundation): "дете, обградено от изкуство придобива способността да мисли креативно, да бъде оригинално, да открива, изобретява и създава интелектуална собственост – ключови качества за индивидуален успех и социално благополучие в XXI век."

В изданието ни Creativity in the English Language Classroom учителят по английски език Алън Мейли казва: "Креативността е нужна, за да оцелеем... Креативността ни помага да се справим с промяната и, тъй като светът непрестанно се променя, нуждата от креативни решения расте."

Връзката между приложните изкуства и емоционалната интелигентност

Приложните изкуства в класната стая позволяват на децата да развиват своето лично мнение и собствен позиция. Те предоставят безопасна среда, където да изградят личността си и да разберат по какъв начин се вписват в заобикалящия ги свят. Изкуството може да е успокояващ и безопасен отдушник за емоции. Чрез него децата могат да изразят себе си по-лесно, отколкото чрез думи. Чрез употребата на приложни изкуства в класната стая показваме на децата ценен начин за успокояване, който да могат да използват отново в бъдеще, за да се справят с важни за тях емоционални моменти.

Ученето на език може да бъде трудно. Някои деца могат да се затрудняват повече от други, да губят увереност в способностите си и да се чувстват подтиснати от количеството информация, която трябва да поемат. Но за разлика от ученето на език, приложните изкуства дават възможност за направата на конкретен продукт, а това вдъхва чувство на удовлетворение и реално постижение. Ако детето се забавлява по време на процеса, гордее се с проекта си и дори иска да го пази у дома си с месеци, тогава е много по-вероятно то да запомни урока и думите свързани с него.

Чрез приложните изкуства децата се срещат с различни култури, различни гледни точки и различни мнения. Както четенето на книги, така и приложните изкуства  позволяват на децата да изследват и разбират света не само през собствения си поглед, но и през погледа на другите. Това ще разшири кръгозора на детето ви, ще развие умението му за съпричастност и ще го направи по-непредубедено. 

Не е задължително приложните изкуства да останат в класната стая! След като научихте за ползите от тях защо не пробвате някои у дома?

Rosie O'Brien

Роузи О‘Брайън

Роузи О‘Брайън е завършила Университета Хъл със специалност Английски и Немски език. Тя е преподавала в Обединеното кралство, Германия и Хонконг, а преподавателската си квалификация CELTA е придобила в Унгария. Роузи има опит в обучението на възрастни, ученици и деца. В свободното си време обича готвенето, планинския туризъм и пътуванията. Роузи е много въодушевена от възможността да опознае тази част на света!