от Роузи О‘Брайън

01 юни 2017 - 11:13

teacher and children in class

Учителят в Британски съвет Роузи О‘Брайън разказва за упражнението Circle time и как то помага на децата в часовете по английски език. 

Упражнението Circle time е любимата ми част от повечето часове. Когато палтата са свалени, а домашните – проверени, всички сядаме заедно на земята в кръг, за да поговорим за чувствата си, за деня, края на седмицата или ваканцията, за храна, играчки или скорошни събития. Това упражнение сплотява класа и го превръща в малка общност, в която всички научаваме предпочитанията и настроенията на другите, както и какво ново се случва около тях. Всяко дете се чувства ценено и тъй като всички (включително учителя и асистента) седим на пода, имаме възможността да се видим отблизо и да се почувстаме равни. Когато започнах да преподавам, използвах това упражнение само с по-малките ми ученици. Забелязах, че в тези класове се създават по-здрави връзки, отколкото в другите. Предпазливо реших да изпробвам упражнението и с по-големите ми ученици и установих, че и там има същия успех!

Въпроси

Започваме Circle time с въпроси. Обикновено отначало задаваме по-лесни въпроси, за да създадем спокойна и приветлива атмосфера за учениците и да изградим увереност в тях, преди да преминем към по-сложни теми. Лесните въпроси за по-малките ми ученици могат да бъдат "Как си?" или пък "Как се казваш?", докато за по-големите могат да са "Как минаха почивните ти дни?" или "Какво най-много обичаш да правиш през ваканцията?". След като отговори на въпроса, детето избира някого и му задава същия въпрос. Това упражнение развива уменията за водене на разговор, като учи децата да задават и да отговарят на въпроси, да изслушват другите и да изчакват реда си. След това обикновено задаваме въпроси, свързани с думите от предишния урок. Всеки има свободата да си съчини въпрос, но може и да използва структурата на предишния въпрос за основа. Например, мога да започна разговора с въпроса "Коя е любимата ти храна?". След като отговори, детето може да зададе същия въпрос или да попита "Коя е любимата ти пица/сладолед/напитка?".

Този метод едновременно вдъхва увереност на по-срамежливите деца, като им позволява да вземат участие с въпроси, но и дава възможност на по-уверените ученици да говорят свободно. Тези простички въпроси ни помагат да се опознаем по-добре и да бъдем по-сплотени като клас. По този начин се създава една безопасна среда, в която всяко дете е прието такова, каквото е. Упражнението помага на децата, които се чувстват отхвърлени заради липса на увереност в уменията си по английски, самочувствие или нещо друго. Децата усещат, както своите силни и слаби страни, така и тези на съучениците си и се учат да се подкрепят взаимно. Винаги се стремим да дадем шанс на всеки да зададе и отговори на въпрос. Така всички взимат участие в упражнението и проявяват загриженост за съучениците си. Често ми се случва да чуя "Роузи, ред е на Калоян!". Така, когато всеки взима участие, създаваме приветлива атмосфера за учене. 

План

По време на Circle time обяснявам плана на урока и темата на деня. Тогава децата ме слушат най-внимателно и се вълнуват за това, което им предстои. Това е и времето да зададат своите въпроси относно урока, за да не прекъсват часа след това. Когато споделям с децата плана си, това ги кара да се чувстват като част от учебния процес и ги мотивира. След като разберат темата, децата имат възможност да си помислят какво вече знаят по тази тема. Обикновено някои от тях бързат да споделят чудати факти и думички. Заедно обсъждаме нещата, които вече са им познати, преди да въведем новите думи. По същата причина, използвам Circle time, за да давам инструкции.

Новите думи

Често използваме близостта в Circle time, за да въведем новите думи от урока. Можем да го направим като използваме флаш карти, бялата дъска, мимики, рисуване, предмети или друго. Размерът и формата на кръга предразполага към по-голяма интерактивност на урока, отколкото когато учениците седят на чиновете си. Можем да лазим като змии, да хлипаме, сякаш сме тъжни, или да обличаме въображаеми дрехи. Можем също да рисуваме заедно, да играем с флаш карти и да създадем такива запомнящи се моменти, които ще попречат на учениците да забравят думите. Интерактивните занимания са изпълнени с многобройни движения, което помага на по-неуверените деца да се изразяват на английски, като едновременно им дава възможност да общуват, да показват разбиране с езика на тялото и да се почувстват част от групата. Упражнението позволява на децата с огромна енергия да я изразходят, а също е и ползотворно за кинестетичните ученици. В кръга децата не се страхуват да объркат произношението или да си признаят, че са забравили някоя дума.

Песни

Пеенето на песни е чудесен начин за учене на английски, защото са приятни и съдържат цели изречения, които децата обичат да повтарят отново и отново! Обикновено по време на Circle time пеем песни, които съдържат движенията, съответстващи на новите думи, които учим. В кръга учениците се мотивират да вземат участие, като се наблюдават едни други. А в случай, че не са сигурни за думите или движенията, децата имат от кого да се подсетят.

Истории

Когато седим в кръг в края на часа, това допринася за рутинния характер на занятията. Преговаряме отново урока като припомняме научените думи, обсъждаме коя част от урока ни е харесала най-много, пеем песничка или, както често се случва, четем книжка. Това помага на децата да се успокоят, особено след като сме играли вълнуваща игра, и ги подготвя за тръгване към вкъщи. В предишната ми статия говорих за това как четенето на книжки вкъщи създава безопасна атмосфера, в която детето може да изследва нови и понякога страшни неща. Упражнението Circle time създава такава атмосфера в час. Когато с по-големите ми ученици седим в кръг, обикновено четем история заедно, като си подаваме книгата и се наслаждаваме на индивидуалния стил на четене на всеки.

Circle time създава здрава общност в класната стая, където всеки се чувства уважаван, ценен и равен с другите. Децата се учат как да общуват помежду си и как да се държат в група. Така придобиват увереност и класът става по-сплотен.

За автора

Rosie O'Brien

Роузи О‘Брайън

Роузи О‘Брайън е завършила Университета Хъл със специалност Английски и Немски език. Тя е преподавала в Обединеното кралство, Германия и Хонконг, а преподавателската си квалификация CELTA е придобила в Унгария. Роузи има опит в обучението на възрастни, ученици и деца. В свободното си време обича готвенето, планинския туризъм и пътуванията. Роузи е много въодушевена от възможността да опознае тази част на света!

Научете повече