от Британски съвет

02 октомври 2018 - 11:00

Детският мозък е изключително активен 

Вашето дете е уникално, но общото между него и всички останали е естественото любопитство и вродената способност да научава нови неща.  

Нашите мозъци са активни постоянно, но мозъците на бебетата са най-ангажирани. Изследванията показват, че бебетата започват да разбират един език два пъти по-бързо, от колкото всъщност могат да го говорят. Според д-р Патриша Кул (Patricia Kuhl), това което се случва с мозъкa на едно бебе е изключително сложно. "До три годишна възраст той обикновено е два пъти по-активен от този на възрастен.“

Кул отбелязва, че бебетата и малките деца са гении в изучаването на втори език.

„Бебетата могат да различават всички звуци на всички езици…и това е забележително, защото аз и вие не можем да правим това. Ние сме културно обвързани слушатели. Ние можем да различаваме звуците на нашия собствен език, но не и тези на чужди езици." 

Давайки възможност на децата да слушат чужда реч още в ранна възраст, ние им предоставяме и възможността да отключат своята естествена способност да различават звуците на другите езици, както и да осмислят това, което чуват. 

Изучаването на чужд език изглежда толкова лесно при децата 

Общуването е нещо, което децата правят, за да постигнат нещо друго. Те дори не подозират колко много научават, докато се случва това. Те възприемат всичко чрез сетивата си, правейки връзка между това, което чуват, виждат, помирисват, вкусват и докосват. 

Например, ако детето ви се забавлява със своята кола-играчка, то ще научи цветовете, различните форми, размери, посоки и пространство (напред, назад, настрани); ще научи нови думи (чрез слушане, назоваване и описание); ще развие социални умения (изчаквайки реда си и споделяйки играчката с други); ще научи как да назовава това, което иска (устно и не само); да категоризира нещата („хайде сега да сложим всички сини коли в тази кутия“) и как да подрежда нещата в последователност (кое следва след кое) – възможностите са безкрайни. Ако предоставим правилните условия, обучението и развитието ще се случват по естествен и интегриран начин. 

Емоционалната среда е от изключителна важност

В ранните години на вашето дете, емоционалната среда е точно толкова важна, колкото и физическите условия около него. Децата учат, когато се чувстват сигурни, щастливи, оценени и изслушвани. Това е в основата на всички техни преживявания през ранните им години, включително и при изучаването на нов език. 

Това, от което се нуждае вашето дете е грижовна и стимулираща  среда, в която има баланс между заниманията, които му задавате вие, тези, които то иска и ресурсите, които са подходящи за неговата възраст. Заниманията, с които вие ангажирате детето могат да включват например приказки, песни, римуване, игри, приложни изкуства и танцови движения, които да запознаят децата с езика. Но комуникацията по време на заниманията, които децата пожелаят е именно тази, в която те могат истински да развият уменията си. Правилните условия помагат на децата да учат повече.  

Защо малките деца харесват чуждите езици? 

Изучаването на чужд език в ранна възраст позволява на вашето дете напълно да се наслади на начина, по който той звучи. Малките деца не се страхуват от чуждите езици. Те чуват и експериментират с ритъма на дадена песен и им харесва да имитират произношението на нови и непознати думи; играят с римите на думите, повтаряйки ги и дори измисляйки свои примери. Правейки това, вашето дете слуша звуците на чуждия език и неволно усвоява ритмиката, ударенията, интонацията и произношението. 

По-големите ученици обикновено нямат същия интерес към думите и звуците или са твърде стеснителни, затова е по-малко вероятно да ползват чуждия език така свободно. Изследвания, проведени от Центъра за Изучаване на Ранна Грамотност (Centre for Early Literacy Learning- CELL) показват, че има връзка между уменията на малките деца да пеят детски песни и начина, по който те играят със звуци и упражняват уменията си за ранно четене. 

Малките деца не се страхуват от грешки?

Развитието на децата се основава на опита чрез проба и грешка, затова допускането на грешки е ценна част от учебния процес. По отношение на езиковото развитие, опитвайки се да намерят смисъл в това, което чуват, децата експериментират и, разбира се, правят грешки. При изучаване на английски език, ние определяме като грешни изречения като „Mummy, I digged in the garden” и „I have two foots”, но това са примери, в които децата прилагат правила и форми на езика, които вече са им познати. 

Когато децата изучават чужд език от ранна възраст, те експериментират с този език като естествена част от своето развитие. Техният напредък не е ограничен от страха да направят грешка, както при възрастните.

Как да положим основите за успех?

Дългосрочните ползи от изучаване на чужд език са много повече от това да можеш да общуваш с другите. Професор Тина Брус (Tina Bruce), известен експерт в ранното детско развитие, изтъква, че „деца, които говорят три езика, чиито корени са напълно различни, усвояват много голям диапазон от звуци и представи, които помагат за развитието на ума им."

Проучванията показват, че децата, които учат нов език имат по-високи резултати на стандартизираните тестове, защото изучаването на езици развива уменията им за слушане, наблюдение, решаване на проблеми и критично мислене. Това са умения, които остават за цял живот, както в личен, така и в професионален план. Когато от ранна възраст насърчаваме децата да обичат езика, това ги подготвя добре за училище и за живота като цяло.