от Британски съвет

07 февруари 2020 - 09:49

computer upclose

Ако ви се е случвало да търсите работа, вероятно разбирате защо хората казват, че самото търсене на работа е ангажимент на пълно работно време. Първият етап от този често продължителен и понякога стресиращ процес е съставянето на автобиография (CV или "резюме"). В много случаи това е първото впечатление, което потенциалните работодатели получават от вас, а както знаем, първото впечатление може да бъде решаващо.

Не бива да забравяме, че макар и да не съществува универсален критерий за съвършена автобиография, e важно да имаме ясна представа какво би трябвало (и какво не би трябвало) да включва едно CV на английски. Ето някои идеи за начало:

1. Дължина

Не прекалявайте с писането. Някои хора са убедени, че текстът на автобиографията не трябва да надхвърля една страница с формат А4. Дори и множеството ви постижения и големият ви работен опит да не могат да се вместят в този обем, имайте предвид, че в едно CV по-малкото често означава повече. Никой не се интересува от сертификата за ниво "начинаещи", който сте получили на осемгодишна възраст, така че гледайте да се придържате само към онези умения и опит, които имат отношение към конкретната работа. Две страници с формат А4 са повече от достатъчни. 

2. Какво да включим? 

В едно CV трябва задължително да присъстват следните раздели:

  • Лични данни ‒ Име, адрес, дата на раждане и данни за контакт.
  • Академично образование ‒ Започнете с последните квалификации, така че най-високите ви постижения да бъдат в началото, като включите началната и крайната дата на всеки курс, както и името на образователната институция.
  • Работен опит ‒ Започнете пак с последните работни ангажименти. Опишете накратко на английски всяка позиция и основните задължения, които сте имали.  Опитайте се да посочите връзката с работата, за която кандидатствате ‒ например ако сте работили в хотел, подчертайте опита в обслужването на клиенти или езиковите умения, които са ви били необходими, ако това има отношение към желаната нова работа. Струва си да потърсите някои основни изрази, използвани за описване на работни умения. Ако нямате голям опит, можете да споменете за всяка доброволна работа, практика или други академични проекти, в които сте участвали. На тези места вероятно са ви били необходими много от уменията, които се ценят на пазара на труда.
  • Други умения ‒ тук бихте могли да включите информация за допълнителни умения в области като ИТ, чужди езици, шофьорска книжка и т.н. Не забравяйте да дадете и честна оценка на нивото, което сте постигнали; подходящ критерий са нивата, определени от ОЕЕР (CEFR)  ‒ Общата европейска езикова рамка. Ако работата изисква свободно владеене на английски и включите такава квалификация в автобиографията си, имайте готовност да я демонстрирате на интервю!
  • Интереси ‒ тук би следвало да споменете интересите си, свързани с типа на работата, за която кандидатствате (те, разбира се, допълват и характеристиките ви като личност). Например, ако търсите работа в областта на човешките ресурси, назовете онези хобита, които отразяват вашия интерес към хората и екипната работа.
  • Препоръки  ‒ помислете за поне двама души, които биха могли да дадат отзиви за вас. Ако нямате достатъчно място, можете да напишете просто "препоръки при поискване", тъй като повечето работодатели не се свързват с посочените лица преди провеждането на интервю. 

Ако желаете да подобрите шансовете си за кариерно развитие, вижте изпитите за придобиване на езикови сертификати и професионални квалификации, които предлагаме и изберете най-подходящия за вас и вашите цели.

3. Как се нарича...?

Проверете как е правилно да се преведат наименованията на длъжностите и академичните квалификации. Имайте предвид все пак, че в някои случаи може да няма точно съответствие на английски и тогава ще се наложи да предадете описателно същността с няколко думи. Освен това едно и също наименование може да означава различни неща в зависимост от конкретната държава и образователна система. Например в някои англоезични страни като САЩ титлата Doctor of Medicine (M.D.) се получава след завършване на висш медицински институт и означава дипломиран лекар. В Обединеното кралство обаче същото название предполага защитен докторат или друга следдипломна научна степен.

4. Мотивационно писмо

Някои хора предпочитат да добавят в началото на автобиографията си мотивационно писмо. Това е кратък текст (между 4 и 6 реда), един вид самореклама, която представя в най-общи черти вашите индивидуални особености, умения, лични качества и опит. Целта му е да предостави възможност на работодателя да се ориентира бързо какви сте и какво можете да предложите. Би могло да изглежда например по следния начин: 'I am a motivated graduate in communications looking for a support role in a media organisation. I have successfully worked on international projects during work placements in different leading media companies in Sofia, where I was the contact person for valued clients, and now I am looking for an opportunity to expand my international experience in a similar setting in the UK'.  И тук важи познатото правило ‒ опитайте се да наблегнете върху уменията и опита, които имат връзка с желаната нова работа. Мотивационното писмо определено не е сред задължителните елементи на едно CV, но все почесто присъства в професионалните автобиографии, особено в творческата индустрия.

5. Да включа ли снимка?

Нито в Обединеното кралство, нито в САЩ има практика да се включват снимки в CV ‒ в много случаи това дори би изглеждало малко странно, освен ако в обявата за работа не е изрично посочено такова изискване. Не мислете, че трябва да включите в автобиографията всичките си лични данни ‒ законите много ясно определят какво може и какво не може да изисква работодателят от кандидатите, за да бъде избегната дискриминацията. Ако имате колебания, не включвайте снимка. Лесно можете да насочите работодателя към вашата страница в LinkedIn, а ако нямате такава, ще види как изглеждате, когато отидете на интервю. 

6. Как да изпъкнете сред множеството? 

Помнете, че не можете да бъдете сигурни кой ще чете вашето CV. Да, има известен шанс да попаднете на някой млад мениджър "Човешки ресурси", който обича да чете неконвенционална информация за кандидата, отпечатана върху жълта хартия с готически шрифт. По-вероятно обаче е това да не се случи, така че се постарайте автобиографията ви да не изглежда твърде крещящо и да не привлича вниманието по нежелателен начин. Все пак тя е професионален документ и трябва да изглежда подобаващо. Добра идея е да помолите някой приятел, за когото английският е роден език (или още по-добре  ‒преподавател по английски) да прегледа вашето CV, за да сте сигурни, че няма граматични грешки и лексикални недоразумения. Използвайте и добра програма за проверка на правописа. Повечето специалисти по подбор на персонал казват, че лошата граматика и правопис са им достатъчни, за да си създадат неблагоприятно мнение за кандидата. Използвайте актуален имейл адрес, който да звучи по-професионално ‒ тоест да не бъде нещо от типа на "Partyboy2000@xxx.com".

7. Език

За каквато и работа да кандидатствате, има няколко основни изрази, които са полезни при съставянето на CV. Опитайте се да ги включите в описанието на вашите умения и предишен опит:

  • I was responsible for ("отговарях за...") ‒ например I was responsible for dealing with customer complaints.
  • Develop skills ("развивам умения") ‒ например I was able to develop my communication skills
  • Role ("роля" като синоним на "длъжност") ‒ например This role allowed me to use my language skills
  • Gain experience ("придобивам опит") ‒ например I gained experience in keeping records up to date
  • Professional training ("професионално обучение") ‒ например My professional training includes....
  • Използвайте положителни прилагателни, когато описвате личните си качества ‒ например creative, pro-active, innovative, reliable, positive
  • Използвайте глаголи за действие, когато описвате опита си (и избягвайте глаголи като 'did' или 'worked') ‒ например coordinated, implemented, managed, achieved, identified

Автобиографията ви трябва да е лесна за четене, ясна, точна и честна, но преди всичко трябва да отразява добре вашите качества като личност и натрупания ви опит.

Британски съвет предлага някои полезни ресурси, които ще ви помогнат да усвоите правилата за съставяне на CV, както и полезни съвети какво да включите във вашето CV.

Пожелаваме ви да намерите работата, за която мечтаете!