Британско-български форум за транснационално образование (TNE) във висшето образование се проведе на 24–25 октомври 2023 г. в София
Развитие през юли 2024 - септември 2024:
Като част от следващите стъпки в рамките на програмата за развиване на транснационални образователни програми (TNE) и подкрепа на интернационализацията във висшето образование, Британският съвет в България инициира и подкрепя съпътстващите и допълващи събития към международната конференция на високо равнище по проект START (18 – 19 септември 2024 г. в София), финансиран от програма Еразъм плюс и ръководен от българското Министерство на образованието и науката (МОН) с партньори: Национална агенция за оценяване и акредитация (НАОА), Румънска агенция за осигуряване на качеството във висшето образование (ARACIS) и Български съвет за бежанци и мигранти.
Основните теми на международната конференция са социалното включване в контекста на висшето образование и микрокредитите и европейският подход, включително сесия за оценка на програмите по линия TNE. Сред основните участници, поканени на конференцията са представители на Комисията по образование и наука на Народното събрание, Съвета на ректорите на висшите училища, на Националното представителство на студентските съвети, на Европейската комисия, на бежански и мигрантски организации, на работодателски организации, на НАЦИД, на Европейския регистър на агенциите за осигуряване на качеството във висшето образование, експерти по Болонския процес и др. Регистрирани са близо 100 участника, като има около 70активно участващи в различните сесии.
С подкрепата на Британски съвет и в партньорство с НАОА имахме удоволствието да поканим като панелисти в основната конференция и съпътстващите събития - представители на Обединеното кралство от Агенция за качество и акредитация (QAA) и Education Insight. Събитията – международна конференция и две съпътстващи, надграждащи събития – ще допринесат като привлекат заинтересованите страни към дискусии, фокусирани върху възможности между Обединеното кралство и България.
***
Подкрепата на работата между отделните агенции и институции от двете държави, както и фасилитирането на партньорствата между висшите училища беше във фокуса на двудневния форум за транснационални образователни програми (TNE-transnational education) в сферата на висшето образование, който се проведе в София на 24–25 октомври 2023 г.
Форумът беше открит от Елизабет Чапман, заместник-посланик на Обединеното кралство в България, проф. Генка Петрова, заместник-министър на образованието и науката и Андрю Глас, директор на Британския съвет за България и Румъния.
Модериран от Жанет Илиева от Education Insight UK и Добряна Петкова, ръководител на проектите на Британския съвет, форумът събра над 45 представители на агенции, държавни институции, висши училища и научни институции, включително дирекция „Висше образование“, Националната агенция за оценяване и акредитация , ENIC-NARIC членове от България и Великобритания (НАЦИД и Ecctis), UUKi, UK Quality Assurance Agency. Те участваха в тематични сесии за осигуряване на качество, оценка и акредитация на програмите на ВУ, в контекста на сътрудничеството по транснационални образователни програми, както и признаване на дипломи и регулиране на професиите. Над 30 представители от висши училища и академии от Обединеното кралство и България, отделно имаха възможност за провеждане на срещи с цел обмен на информация и намиране на партньори (match-making).
Британският съвет и Британското посолство в България, в сътрудничество с Министерството на образованието и науката, работи повече от година по стратегическата британско-българска програма за създаване на възможни транснационални образователни програми, каквито са например тези, предоставящи двойни дипломи, съвместни летни училища или програми за докторанти, изследователски и академични екипи. Целта е да се насърчат TNE партньорствата в областта на висшето образование, както и да се улесни сътрудничеството между съответните агенции за по-приобщаващо, по-международно и по-свързано висше образование. Подобряването на обмена на знания между преподаватели, изследователи и експертите, създаващи политики в сфератана висшето образование от Обединеното кралство и България е една от ключовите цели на програмата.
Паралелно със събитието в София и във връзка с целите на TNE програмата, бяха подписани две стратегически българо-британски споразумения, имащи голямо влияние върху възможностите на TNE:
- Съвместна декларация за стратегическо партньорство между България и Обединеното кралство беше подписана на 24.10.2023 г. в Лондон от вицепремиера и министър на външните работи на България г-жа Мария Габриел и външния министър на Обединеното кралство Джеймс Клевърли. Декларацията е израз на амбицията на двете страни за по-тясно сътрудничество в ключови сфери, включително технологии, наука и образование.
- Беше подписан и меморандум за разбирателство между Националната агенция за оценяване и акредитация на България и Агенцията за осигуряване на качеството на Обединеното кралство в рамките на общото събрание на ENQA (Европейска асоциация за осигуряване на качество във висшето образование), която се проведе на 26–27 октомври в Дъблин, Ирландия.
Въведение
Според пилотното проучване Въздействие на местно ниво на транснационалното образование. Пилотно проучване в избрани държави от Европейския съюз – „Траннационалното обрзаование предоставя достъп до най-доброто и академично, висше образование (и познание), от най-добрите професионалисти на пазара, осигурявайки възможност за работа в мрежа и създаване на контакти, както и подходящ набор от умения за кариерно израстване“.
Освен това, съгласно предоставените основни констатации и препоръки от пилотното проучване, транснационалните образователни програми и партньорства:
- Адресират нуждите на местния пазар на труда.
- Транснационалното образование (TNE) във висшето образование в Обединеното кралство се разглежда като имащо „интернационализираща“ роля, която допринася за развитието на местните райони и подпомага амбициите на местната власт за привличане на международен бизнес.
- Сътрудничеството с качествени британски образователни доставчици допринася за развитието на партньорските висши учебни заведения (ВУИ), како и ги позиционира като значими местни доставчици на качествени кадри във веригата за доставки.
- Преподаваните на английски език програми са критичен фактор за привличането и задържането на международния бизнес.
- Програмите за TNE се разглеждат като допринасящи за местното развитие, разпространението и трансфера на знания.
- Програмите на TNE имат незабавно и положително въздействие върху местната икономика.
- За студентите въздействието е свързано с осъществяването на техните кариерни стремежи и предоставяне на знанията и уменията, необходими за успешно намиране на работа и представяне на пазара на труда.
Цел и задачи
Основна цел на програмата е цялостната подкрепа по отношение на разработването на политики, институционални партньорства и обмен на знания между Обединеното кралство (UK) и България (BG) за по-приобщаващо, международно и по-свързано висше образование.
Задачите, които си поставя програмата включват:
- Увеличаване на мащаба и ефективността на програмите за транснационално образование (TNE) и съвместно преподаване в Обединеното кралство чрез насърчаване на съществуващи партньорства и фасилитиране на нови възможности за сътрудничество
- Надграждане на обмена на знания и добри практики между преподаватели, изследователи и експерти, създаващи политики от Обединеното кралство и България.
Водещи партньори, изпълняващи програмата
Британско посолството в България, Британски съвет, Мрежа за наука и иновации-UK
Поканени за партниране и участие в програмата институции и организации
Министерство на образованието и науката, Universities UK (UUKi) – Асоциация на Британските университети, Съвет на ректорите на висшите училища, университети от България и Великобритания, Национална агенция по информация и документация (НАЦИД), Национална агенция по оценяване и акредитация (НАОА), представители на частния сектор и камари/ асоциации, неправителствени организации, с интереси към висшето образование и неговата интернационализация.
Заинтересовани страни и целева аудитория
- Британски и български университети, заинтересовани страни в сферата на висшето образование и техническото и професионално образование и обучение
- Вторична целева аудитория: Представители на бизнес сектора/ потенциални работодатели, търговски камари, агенции за подбор, научни институти/ БАН, медии
Основните фази на програмата, планирани за периода 2021–23 г.:
- Подготвителна фаза, включваща проучване и събиране на данни (април 2021 – септември 2022).
- За целите на изпълнението на проекта са извършени 3 проучвания – две изследващи интересите за транснационално сътрудничеството между висши учебни заведения от България и Обединеното кралство (едното, състоящо се от 52 висши учебни заведения – респонденти от българска страна; другото, разглеждащо интересите на 15 представители на висши учебни заведения от Обединеното кралство). Третото изследване е социологически анализ от проведено национално проучване сред млади хора на възраст 16–35 години (30.05.2022 г.), изследващо нагласите на българските младежи към висшето образование и тези за обучение транснационални програми за обучение.
- Подготовка и провеждане на първи уебинар (октомври – декември 2022 г.): въведение в транснационалното образование във висшето образование, отговаряйки защо транснационалното сътрудничество между България и Обединеното кралство би било успешно; Представяне на институционалната и законодателна рамка в България и в този контекст защо страната се явява подходящ и удобен партньор за установяване на транснационални партньорства във висшето образование. В рамките на събитието ще бъдат представени и данните от проучванията от подготвителната фаза, както и добрите практики и предизвикателства на вече създадени транснационални програми и сътрудничество между университети от двете държави.
- 2ра фаза от същинската част от изпълнението на проекта (януари – март 2023): Подготовка и провеждане на 2ри форум с насоченост: проучване на пазара, заетост и търсенето на кадри; ролята на частния сектор и работодателите; какви са предметите и областите, представляващи интерес за самите учащи, за работодателите/подбора на кадри и специалностите, към които искат да насочат вниманието си самите университети; къде и какви са „дупките“ по линия на пазара на труда и как биха могли да се срещнат интересите на работодатели, студенти и академичната общност; Кои са „новите“ професии, които са/ ще са търсени в близко бъдеще.
- 3та фаза от същинското изпълнение на проекта (април – септември 2023) включва сесии за обмен между потенциалните партньори и обсъждане на възможностите за сътрудничество
- Оценка и преглед (Q3): възможни партньорства и начало на преговори за двустранни сътрудничества във висшето образование.
Благоприятна законова уредба | За разлика от други страни, българският Закон за висшето образование признава правата на признатите университети от всяка страна от ЕС да създават всякакви партньорства, включително филиали/кампуси, а за страни извън ЕС – всички с изключение на последното |
Налична инфраструктура | 52 държавни и частни университета, специализирани висши училища, колежи – следователно сгради |
Търсене/ привличане на студенти и академичен състав | Около 10% от всяка група напуснали училище през последните няколко години – и най-често най-добре представилите се – ще отидат да учат в чужбина. От тях най-големият поток е към Обединеното кралство – около 2 000 годишно |
Чуждестранни студенти в България | През 2019/2020 ок. 7% от всички са чуждестранни студенти в България (около 14 000). Втората по големина група са от Обединеното кралство – в момента около 2600 граждани на Обединеното кралство учат в България (предимно медицина и стоматология). Също така българското правителство е определило квоти за граждани на няколко държави, които да учат в България, които обикновено не биха отишли в други страни |
Отлична интернет инфраструктура и обхват | Добри смесени и онлайн курсове; лесно достъпен и бърз интернет |
Студентски банкови заеми | Предлагат се студентски банкови заеми за обучение в български университети (и като разширение за TNE, тъй като биха имали местен партньор) |
Търсене от страна на работодателите | Търсенето е именно в секторите, които отразяват най-желания избор на българските студенти в Обединеното кралство |
Отлични познания по английски език | Английският вече се използва като средство за обучение в различни университети и програми в България |
Система за осигуряване на качеството | Националната агенция за акредитация и оценка е създадена по образец на Обединеното кралство от Британския съвет |
Отлично местоположение | Включително климат, ландшафт и др. Близост до дома на повечето студенти; лесно и икономично придвижване |
По-ниски разходи за настаняване/живеене | Води до създаване на положителни инвестиционни политики |